دستگاه هوشمند (smart device)



دستگاه های هوشمند (smart device)

یک دستگاه هوشمند در واقع یک وسیله الکترونیکی با سیم یا بی سیم است که می تواند به شکل اتوماتیک محاسباتی را انجام داده و با اتصال به شبکه و دستگاه های دیگر، شروع به تبادل داده ها کند.این تعریف با ایده اصلی اینترنت اشیا هماهنگ است. درواقع هر چیزی می تواند تبدیل به بخشی از IoT شود. به عنوان مثال اگر به یک حسگر، اندکی قابلیت محاسبات و اتصال به شبکه اضافه کنیم، حتی یک صندلی می تواند به یک صندلی هوشمند تبدیل شود!

3 ویژگی مهم برای یک دستگاه هوشمند در نظر گرفت:

1) Context-Awareness یا بافت آگاهی

جزئی از یک سیستم که قابلیت Context-Awareness دارد، می تواند به طور فعال با موجودیت های یک محیط در تماس و تبادل اطلاعات باشد. در نتیجه رفتارهای خود را متناسب با زمان و شرایط محیطی تعیین می کند.به عنوان مثال دوربین ها، میکروفون ها و… همه منابع بالقوه بافت آگاه محسوب می شوند.

2) محاسبات اتوماتیک و خودمختار

دستگاه هوشمند یا Smart Device برای انجام محاسبات خود، به دستور مستقیم کاربرش نیاز ندارد و می تواند این کار را مستقل از دستگاه ها یا کاربران انجام دهد. به عنوان مثال یک گوشی تلفن همراه همیشه بر اساس موقعیت جغرافیایی شما، پیش بینی های آب و هوایی را در اختیارتان قرار می دهد و لازم نیست کاربر دستور این محاسبات را برای موبایل صادر کند.

3) امکان اتصال به شبکه (Connectivity)

مهم ترین تفاوتی که در دستگاه های هوشمند با سایر دستگاه ها دیده می شود، توانایی اتصال آنها به شبکه است. در واقع یک دستگاه اگر نتواند به شبکه متصل شود، نمی توان آن را هوشمند نامید. چرا که مزیتی نسبت به نمونه های سابق و معمول خود ندارد از طرف دیگر اگر دستگاهی امکان محاسبات اتوماتیک را داشته و بافت آگاه باشد، اما امکان اتصال به شبکه را نداشته باشد هم هیچ مزیتی در آن دیده نمی شود. اتصال به شبکه چه از طریق سیم انجام شود و چه از طریق امواج و بدون سیم، یک ویژگی مهم برای دستگاه هوشمند یا Smart Device است که آن را تبدیل به بخشی از اینترنت اشیا می کند.



امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما