شبکه و زیرساخت

شبکه و زیرساخت



شرکت تهکو با داشتن کادر مجرب و متخصص در امور شبکه و زیر ساخت با تحلیل و ارائه راهکارهای مناسب و مقرون به صرفه خواهد توانست با توجه به نیازها و اندازه سازمان یا کسب و کار شما، چناچه نیاز به ارتباطات داخلی سیستمی و یکپارچه درون سازمانی باشد به همراه مشاوره رایگان و همچنین تحلیل های نیاز های اولیه شما را در ایجاد بستر زیر ساخت و ارتباطات سیستمی از جمله راهکارهای شبکه ای و ارائه سرور داخلی و ایجاد شبکه های توزیعی و هم پوشانی شده و ارتباطی، شما را یاری نماید.



شبکه چیست؟



شبکه های کامپیوتری و یا اصطلاحاً Network، مجموعه ای متشکل از سیستم های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار های مربوط به شبکه و تجهیزات ارتباطی نظیر کابل های شبکه و یا تجهیزات بی سیم است. شبکه به طور کلی به دو بخش سخت افزار (Passive) و نرم افزار (Active) تقسیم می شود، کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.
شبکه های کامپیوتری فارغ از فاصله فیزیکی می‌توانند از ۲ کامپیوتر و یا از یک سازمان با ۲ میلیون کامپیوتر و یا بیشتر به راحتی پشتیبانی کنند شبکه ها با اهداف گوناگونی راه اندازی می‌شوند با استفاده از شبکه، کاربران می‌توانند به طور مجتمع و سراسری به منابع و داده‌ها دسترسی داشته باشند و یا با یکدیگر تماس صوتی و تصویری برقرار کنند. پرونده‌ها، فایل‌ها، سخت افزارها، نرم افزار و… در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و کاربران می‌توانند بر اساس سطح دسترسی خود از آن‌ها استفاده کنند.

کلاینت (Client): به سیستمی گفته می‌شود که درخواست و تقاضایی دارد و این درخواست در سرور مجموعه، پردازش و ارسال می‌شود. برای مثال زمانی که شما با کامپیوتر خود به شبکه ای متصل هستید و از آن بهره می‌برید، سیستم شما نوعی کلاینت است.

سرور – Server: به کامپیوتر همیشه روشنی اطلاق می‌شود که توان سخت افزاری و نرم افزاری بالایی دارد و به عنوان کامپیوتر مرکزی، سرویس و خدماتی را به client‌ها ارائه می‌دهد. در شبکه های کلاینت سروری، هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مختص به خود را دارند، کامپیوترها علاوه بر اینکه به هم متصل هستند از همدیگر مستقلند یعنی اگر یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی که به شبکه متصل است، خاموش شود یا به هر دلیل از شبکه خارج شود، همچنان شبکه پابرجاست. اما اگر سرور از مدار خارج شود سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد نیز از دسترس خارج می‌شوند و در روال کار شبکه اختلال ایجاد می‌کند.

هاست – Host: هر دستگاه یا سیستمی که به شبکه متصل بوده و خدماتی ارائه می‌دهد و یا از خدمات و سرویس‌هایی در داخل شبکه استفاده می‌کند. با این تعریف هم کلاینت و هم سرور، Host محسوب می‌شوند.

رایانش ابری چیست؟

در اصل رایانش ابری به این معنا است که سورس یک نرم افزار، داده های آن و همینطور پردازش های مربوط به آن را به یک فضای بیرونی منتقل کنیم. کاربران می توانند به اپلیکیشن ها و داده ها با استفاده از ورود به این سیستم با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است دسترسی داشته باشند. اطلاعات و برنامه ها توسط یک فضای خارجی میزبانی می شوند و به جای یک هارد دیسک فیزیکی بر روی یک شبکه جهانی از مراکز داده های امن نگهداری می شوند. این کار باعث می شود تا قدرت پردازش افزایش پیدا کند، امکان اشتراک داده ها و همکاری بیشتر با سایر افراد راحت تر می شود و امکان دسترسی امن به این داده ها از طریق تلفن همراه را بدون توجه به موقعیت مکانی کاربر فراهم می کند.
 

 

انواع شبکه بر اساس کارکرد

شبکه های Peer to Peer: در این نوع از شبکه‌ها هیچ مدیریت متمرکزی وجود ندارد و کلاینت‌ها به طور مستقیم به یکدیگر متصل شده‌اند. در این شبکه‌ها هیچ سروری وجود ندارد و هر کلاینت می‌تواند هم نقش سرور را ایفا کند و هم نقش کلاینت. شبکه های peer to peer که برای محیط هایی با کمتر از ۱۰ کلاینت استفاده می‌شود، هزینه راه اندازی نسبتاً کمی دارند. این شبکه در سیستم عامل ویندوز با نام Workgroup شناخته می‌شود. هدف اصلی این نوع شبکه های کامپیوتری ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها و دستگاه‌های دیجیتال و اشتراک گذاری فایل و دیتا است.

شبکه های client/server: این شبکه ها معمولاً در محیط های بزرگ راه اندازی می‌شوند که دو نقش client به عنوان سرویس گیرنده / کاربر شبکه و نقش server به عنوان سرویس دهنده مطرح است. در شبکه های کلاینت سروری، سرورها، محلی برای ذخیره تمام فایل‌های شبکه هستند و همه کاربران شبکه دارای سطح دسترسی معین هستند.

شبکه domain: شبکه های Domain از خانواده شبکه های کلاینت سروری هستند که کاربران می‌توانند از سرویس های شبکه استفاده کنند. مدیران شبکه می‌توانند به راحتی تمام کاربران را مدیریت کرده و امنیت و پایداری شبکه را تامین کنند. در حقیقت کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال در این نوع شبکه عضو دامین می‌شوند و نام و آدرسی تحت نام دامین دریافت می‌کنند.
شبکه اینترنت: شبکه internet یکی از شبکه‌های بسیار گسترده و جهانی است که افراد می‌توانند انواع داده‌های خود از قاره‌ای به قاره دیگر به راحتی ارسال و دریافت کنند. شبکه‌ای که با تجهیزاتی مانند مودم و یا با استفاده از شبکه اینترنت موبایل می‌توان به آن متصل شد. از پروتکل های معروف اینترنت می توان به HTTP و HTTPS و FTP اشاره کرد.
شبکه اینترانت: شبکه intranet شبکه‌ای محدود و خصوصی که معمولا توسط سازمان یا شرکت‌های بزرگ راه اندازی می‌شود و از پروتکل‌های مشابه شبکه اینترنت استفاده می‌کند. با این تفاوت که داده‌ها خارج از این شبکه قابل دسترسی نیستند و افراد خارج سازمان نمی‌توانند به اطلاعات این شبکه دسترسی داشته باشند. مانند شبکه اتوماسیون بین شعبات یک بانک که فقط کارکنان آن بانک‌ها به این شبکه دسترسی دارند.
شبکه اکسترانت: شبکه اکسترانت یا extranet تلفیقی از دو شبکه اینترنت و اینترانت است. اکسترانت شبکه امن در فضای مجازی است که افراد خاصی از داخل و خارج سازمان می‌توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند.
تفاوت اینترانت و اکسترانت در این است که اینترانت معمولا شبکه‌ای داخلی بوده و سرورهای مجموعه در داخل سازمان وجود دارد و افراد خارج از محیط سازمان نمی‌توانند از این شبکه استفاده کنند. اما اکسترانت روی فضای مجازی و به طور سراسری فعالیت می‌کند و افراد خارج سازمان، مانند شرکای تجاری و مشتریان نیز می‌توانند از این شبکه روی محیطی امن استفاده کنند.
توپولوژی بی سیم Wireless: این توپولوژی مخصوص شبکه‌های بی‌سیم بوده که امروزه بسیار پرکاربرد هستند. یکی از معایب این توپولوژی امنیت پایین آن است. در شبکه وایرلس یا بی سیم دستگاه‌ها به دو صورت زیر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انواع توپولوژی شبکه

Ad hoc: شبکه Ad Hoc یکی از ساده ترین پیاده سازی های توپولوژی یا همبندی شبکه های بیسیم می باشد که در این توپولوژی دستگاه‌ها بدون هیچگونه تجهیزاتی و فقط از طریق کارت شبکه بی سیم با یکدیگر شبکه‌ای را راه اندازی می‌کنند.به طوری که دیگر از دستگاه جانبی استفاده نمی شود و هر یک از کامپیوترها در این توپولوژی به نوعی در نقش یک Access Pint فعالیت می کنند . شبکه های ad hoc معمولا کاربردهایی موقتی و کم مدت را دارند و برای کاربردهای طولانی مدت مورد استفاده قرار نمی گیرند . شبکه های ad hoc پایداری نسبتا پایینی دارند و به همین دلیل است که کاربرد موقتی دارند. با استفاده از این نوع شبکه نیز می توان یک یا گروهی از کامپیوترها که دارای کارت شبکه بیسیم هستند را به یکدیگر متصل کرد و تبادل اطلاعات را انجام داد.
Infrastructure: در این توپولوژی اجزا شبکه از طریق دستگاهی به نام Access point با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این نوع توپولوژی پایداری و سرعت بیشتری نسبت به توپولوژی ad hoc دارد. شبکه های Infrastructure که از قابلیت هایی مثل شبکه های LAN برخوردارند و می توان به ثبات آنها اطمینان بیشتری کرد.

انواع تجهیزات شبکه و سرور

یکی از رایج ترین نوع تجهیزات شبکه و سرور، یک کارت شبکه اترنت می باشد که یک پورت ورودی استاندارد در بسیاری از سیستم های کامپیوتری مدرن است. از دیگر تجهیزات شبکه و سرور مورد استفاده در کامپیوترها می توان تجهیزات دیتا سنتر ها (از قبیل سرویس دهنده فایل، سرویس دهنده پایگاه داده و شبکه ذخیره سازی)، خدمات شبکه (از قبیل DNS، DHCP، ایمیل و غیره) و همچنین دستگاه هایی که تضمین کننده تحویل داده هستند، اشاره کرد. به طور کلی انواع تجهیزات شبکه و سرور می توان به دو دسته تجهیزات اکتیو شبکه و تجهیزات پسیو شبکه تقسیم کرد.تجهیزات اکتیو یا فعال شبکه به سخت افزارهایی گفته می شود که فعالیت الکترونیکی در آنها انجام می شود و اطلاعات ورودی آن با توجه به شرایط تعریف شده برای هر دستگاه پردازش و منتقل می شوند.

 

میکروتیک

شبکه‌های کامپیوتری برای ارتباط داخلی و خارجی خود به دستگاه‌هایی مانند روتر، سوئیچ، تجهیزات وایرلس و…. نیاز دارند. برندها و کمپانی هایی بزرگی این سخت افزارها را تولید و روانه بازار می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها و سازنده‌های محصولات سخت افزاری شبکه میکروتیک است، که در ابتدا به تولید سیستم عامل بر پایه لینوکس پرداخت مهمترین ویژگی این دستگاه از نظر ما پایداری آن، سرعت بالا در بوت،عملکرد خودکار بدون نیاز به login هرنوع سرویسی، سرعت کانفیگ بالا به دلیل گرافیکی بودن سیستم عامل، تنظیمات آن را می‌توان Import و Export کرد به صرفه بودن آن نسبت به نمونه های مشابه سخت افزاری است.

سرور مجازی

با خرید سرور مجازی لینوکس تهکو از ویژگی‌های متمایزی همچون کیفیت برتر سخت‌افزار سرورها و ارائه خدمات مدیریت سرور توسط کارشناسان تیم پشتیبانی ما برخوردار شوید. با خرید VPS تهکو دغدغه‌ای از بابت دردسرهای نگهداری سرور وی پی اس و استخدام کارشناس مدیریت سرور نخواهید داشت. تخصص و سابقه تهکو در کانفیگ، نگهداری و مانیتورینگ سرور vps و سرور اختصاصی، هرگونه نگرانی از بروز خطای نرم افزاری و سخت‌افزاری را از بین می‌برد و در نهایت پایداری، ثبات و امنیت اطلاعات مشترکان را تضمین می‌نماید.

 

VDS (سرور اختصاصی مجازی)

سرور مجازی اختصاصی یا به اختصار VDS که به آن سرور نیمه اختصاصی  نیز اطلاق میگردد در واقع مدلی از سرور مجازی ارزان٬ با روشی از مجازی سازی است که منابع سرور در آن بصورت کاملا اختصاصی تعریف میشود و این منابع کاملا مجزا از دیگر سرورهای مجازی موجود در یک سرور فیزیکی میباشد. همچنین قدرت٬ سرعت و عملکرد آن نیز در مقایسه با ، سرور اختصاصی یکسان به لحاظ سخت افزاری برابر است. در سرور مجازی اختصاصی ارزان با تهکو امکان استفاده از کرنل اختصاصی فراهم است که میتوان در واقع آنرا همانند یک سرور اختصاصی مدیریت و سرپرستی و مورد بهره برداری قرار داد.

VPS (سرور مجازی)

VPS یا همان سرور خصوصی مجازی است. در هنگام خرید vps و خرید سرور حتما این نکته برای شما جالب می‌باشد که سرورهای مجازی در مقایسه با سایر سرویس‌های میزبانی مانند سرور اختصاصی هزینه بسیار کمتری داشته در حالی که سطح دسترسی بالاتری را دارا می‌باشند. از دیگر مزایای سرور مجازی می‌توان به این نکته اشاره داشت که یک سرور مجازی می‌تواند به تعداد دلخواه آی‌پی معتبر اختصاصی داشته باشد. در سرور مجازی دسترسی مدیر سیستم یا وب سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و می‌توانند با Remote Desktop و یا SSH به سرور مجازی دسترسی داشته باشند.

فضای ابری

فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage)، در حقیقت یک بستر ذخیره‌سازی داده است که به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ دستگاه ذخیره‌سازی فیزیکی، تنها از طریق اینترنت فایل‌های خود را بر روی فضای ذخیره‌سازی مجازی بارگزاری کنید و در هر موقع، با مراجعه دوباره به سرور مورد نظر از طریق اینترنت وارد شده و فایل‌های خود را استفاده کنید. مزیت این سیستم نسبت به حافظه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی مثل هارد دیسک ها، امکان دسترسی به فایل‌ها از هر مکان و با هر دستگاهی است. البته لازم است دستگاه شما یک اتصال اینترنتی مناسب داشته باشد.

فضای میزبانی

فضای میزبانی به حافظه‌ای اطلاق می‌شود که اطلاعات سایت شما را در خود ذخیره می‌کند و آن اطلاعات را به کاربران سایت نمایش می‌دهد. هر سایت بر اساس نوع کارکرد خود به هاستی نیاز دارد که پاسخگوی نیاز کاربرانش باشد. به همین دلیل با تفکیک سرویس‌های هاستینگ، هر سایت بر اساس نیاز خود برای خرید هاست اقدام می‌کند. هاست لینوکسی یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین خدمات میزبانی است که بر روی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم عامل‌های جهان عرضه می‌شود و همراه با امکانات فراوان طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحت زبان برنامه‌نویسی PHP سازگار است.
خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما