نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری می‌گویند.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده‌است و با رنگ و انگ ویژه، شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. ایرانیان نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه ای آغاز کنند.

نوروز، با عنوان رسمی «روز بین‌المللی نوروز»، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده‌است. این روز همچنین یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان نیز به‌شمار می‌رود.

تاثیر دنیای مجازی بر عید نوروز

تغییر همیشه در زندگی سخت بوده و هست، اما وقتی مردم به تغییرات جدید عادت کنند، کم کم به سمت استفاده بیش از پیش موارد جدید سوق پیدا میکنند.

خرید های مجازی 

سال‌های دور، فروش سی‌دی نرم‌افزاری، آموزشی و قطعات جانبی سیستم‌های رایانه‌ای به‌صورت اینترنتی شروع شد و کم‌کم این روند به سمت فروش اینترنتی دیگر کالاها پیش رفت؛ اما امروز اگر به صفحات اول فروشگاه‌های اینترنتی پوشاک و کیف و کفش در کشور نگاه کنیم چیزی از ویترین مغازه‌ها در ایام عید نوروز کم ندارند. رفتار خرید مردم در حال تغییر از سبک سنتی به سبک جدید است. خیلی از خریدهای عید به این صورت در حال انجام است؛ سایت‌هایی که انواع و اقسام پوشاک را در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهد و با ارسال رایگان محصولات به منزل و ارائه خدمات مختلف ازجمله امکان بررسی و مقایسه محصولات، امکان انتخاب دقیق رنگ و اندازه و حتی ارائه پیشنهاد‌ها به کاربران برای انتخاب ست کامل لباس موجب ترغیب کاربران به خرید از این روش شده‌اند.

دنیای مجازی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای پیام‌رسان و… باعث ارتیاط با خانواده و همبستگان از راه دور شده و تاثیر مستقیم بر عید نوروز داشته است و خبر داشتن از وضعیت خانواده و همبستگان و تبریکات عید و ایجاد نزدیکی بین یک دیگر از نکات مهم فضای مجازی هست.

سفر مجازی

هر سال بسیاری از خانواده‌ها از تعطیلات عید نوروز استفاده کرده و به سفرهای داخلی و خارجی برای دیدن زیبایی‌های طبیعت، مکان‌های تاریخی، تفریحی و… می‌روند. اگر قصد سفرهای نوروزی داشته باشید، امکانات زیادی چون رزرو آنلاین هتل با امکان مشاهده امکانات داخلی هتل، مشاهده اتاق‌ها و رستوران‌ها، بررسی راه‌ها و ترافیک، مشاهده مکان‌های توریستی و… با استفاده از سایت‌های مختلف برای شما فراهم‌شده تا با ترافیک روان و با هدفی مشخص به سفر بروید.

هدیه و ارسال نامه

این روزها، ارسال کارت‌پستال‌های دم عید هم متفاوت‌تر شده، البته جای شکر دارد که استفاده از دنیای مجازی موجب شده در مصرف کاغذ کمی صرفه‌جویی داشته باشیم، به‌این‌ترتیب کمتر درخت قطع می‌کنیم تا لحظات شاد امروز را با تلخ کردن کام آیندگان عوض نکنیم.

از کارت‌های شادباش نوروز که بگذریم، خرید عیدی هم با فناوری آمیخته‌ شده، خیلی از افراد برای سفارش عیدی به فروشگاه‌های آنلاین سر می‌زنند و کادوهای عید خودشان را تهیه می‌کنند. فروشگاه‌های آنلاین موجب شده کاربران بدون حضور در ترافیک، امکان جست‌وجو و بررسی دقیق محصولات مختلف را داشته باشند و حتی کادو را بسته‌بندی‌شده در منزل دریافت کنند.

بسیاری از محصولات که سالیان دور به‌صورت فیزیکی ارائه می‌شدند در حال حاضر به‌صورت مجازی قابل تهیه هستند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید یک کتاب به کسی عیدی دهید، می‌توانید از نسخه مجازی آن بهره ببرید.

توصیه هایی در مورد بیماری ویروس کرونا

این روزا که سال جدید دارد میاید و خیلی از خانواده ها به سفر های نوروزی میروند بهتر است با رعایت بهداشت فردی دچار بیماری کرونا و غیره نشویم.

  • مرتب دست های خود را بشویید

مرتب دست های خودتان را به صورت کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول های ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید. شستشوی دست ها با آب و صابون و استفاده از محلول های ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس های روی دست ها را از بین می برند.

  • فاصله (ایمن) را در اجتماعات حفظ کنید

از کسی که سرفه و عطسه می کند، دست کم یک متر فاصله بگیرید. زمانی که فردی سرفه و عطسه می کند، قطرک های ریزی از دهان و بینی او به اطراف پاشیده می شود که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله شما با آن فرد خیلی نزدیک باشد، ممکن است شما این قطرک های حاوی ویروس کووید-۱۹ را استنشاق کنید.

  •  به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید

دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس ها آلوده شده باشند. دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم ها، بینی و دهان شما منتقل کنند. از این راه ها ویروس می تواند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

  •  بهداشت تنفسی را رعایت کنید

شما و اطرافیان‌ تان حتما بهداشت تنفسی را رعایت کنید. بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بعد از سرفه و عطسه بلافاصله دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

  • اگر تب دارید، سرفه می کنید یا به سختی نفس می کشید هر چه زودتر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

اگر احساس بیماری می کنید در خانه بمانید. اگر تب دارید و سرفه می کنید و به سختی نفس می کشید، زودتر با مراکز بهداشتی (با شماره تلفن های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای پاسخگویی به سئوالات مردم در خصوص ویروس کرونا ۲۴ ساعته هر روز هفته) تماس گرفته و پیگیر مراقبت های پزشکی باشید. و به توصیه های مسئولین بهداشت و سلامت در کشور زندگی خود، عمل کنید.
مسئولین بهداشت و سلامت کشور شما در جریان تازه ترین اطلاعات در مورد وضعیت منطقه شما هستند. اگر قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی با آنها تماس بگیرید، این امکان را به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می دهید تا شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند. این کار علاوه بر حفاظت از شما به جلوگیری از انتشار ویروس و سایر عفونت ها نیز کمک می کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما