کاربرد و جزئیات متاورس


همانطور که در نوشته قبل با عنوان “ ارزها و بازی های دنیای متاورس ” توضیح داده شد اینبار به توضیحات تکمیلی در سایت توسعه ارتباطات هیرکان  درباره متاورس میپردازیم.

متاورس چیست ؟

«متاورس» از ترکیب دو کلمه «Meta» به معنی «فرا» و «Universe» به معنی «جهان» تشکیل شده است که روی هم معنی «فراتر از جهان» می‌دهد.

متاورس دنیایی دیجیتالی، از نسل جدید وب است، که از محیط‌های سه‌ بعدی آنلاین وغیرمتمرکز بوجود آمده است.

متاورس دنیایی دیجیتالی است، که شما می‌توانید هرگونه شخصیتی را خلق کنید و هر کاری را مانند خرید کردن، با آن شخصیت خلق شده انجام دهید. متاورس به عبارتی شبکه‌ای گسترده از فضاهای مجازی فعال است که در آن کاربران می‌توانند بصورت آواتار یا به کمک عینک‌های VR با اشیاء دیجیتالی و همدیگر در ارتباط باشند.

همچنین متاورس، دنیای مجازی بر بستر اینترنت است که تمام دارایی‌های دیجیتالی هر فرد را به هم مرتبط می‌کند؛ مثلا اکانت بازی شما، با کیف پول مجازی شما و همین طور هر دوی این‌ها با اکانت اینستاگرام شما متصل می‌شود. بنابراین هر شخصی می‌تواند یک زندگی مجازی داشته باشد. بدین صورت دنیایی بوجود می‌آید که کاربران با هویت‌های مجازی و دارایی‌های دیجیتالی خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این دنیای مجازی، دنیایی اجتناب‌ناپذیر است وبهتر است که هرچه زودتر خود را با این دنیا سازگار کنیم.

با گسترش علم و تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌های روزمره در دنیای واقعی، در متاورس قابل انجام خواهد بود و در سال‌های آینده به احتمال زیاد چرخه فعالیت‌های انسان‌ها به شدت تغییر خواهد کرد.

 

فلسفه ایجاد متاورس

تمایل به خلق، یکی از ویژگی‌های اساسی انسان‌ها است که آن‌ها را از سایر موجودات جدا می‌کند. این تمایل، در طول تاریخ بشریت وجود داشته و منجر به ایجاد ابزارها و فناوری‌های جدید شده است. ابزارهای جدید ساخته شده نیز به نوبه خود منجر به ایجاد فرهنگ‌های جدید و تغییرات اساسی در زندگی بشر شده‌اند. متاورس را می‌توان به عنوان ایده خلاقلانه‌ای در نظر گرفت که به انسان‌ها اجازه می‌دهد با رفع برخی از محدودیت‌های فضا و منابع، بتوانند بیشتر از گذشته در فعالیت‌های دلخواه خود شرکت داشته باشند.

متاورس چه کاربردهایی دارد؟

  • ایجاد فرصت‌های بازاریابی جدید

باور کنید یا نه، فرصت‌های بازاریابی فوق‌العاده‌ای در دنیای مجازی متاورس وجود دارد. برای مثال، تبلیغات بیلبورد یا لباس‌های مارک‌دار در این فضا درست مانند زندگی واقعی ظاهر می‌شوند و برندها می‌توانند با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را در بیلبوردهای سطح شهر این دنیای مجازی قرار دهند.

  • تشکیل فضای کاری مجازی

در طول پاندمی کرونا، بسیاری از سازمان‌ها برای ایجاد یک فضای کاری به ابزارهایی مانند زوم، اسکایپ، مایکروسافت و غیره روی آوردند. در متاورس، ایجاد چنین فضایی در سطوح بالاتر امکان پذیر است. در این فضا، شرکت کنندگان به‌جای خیره شدن به یک صفحه نمایش، می‌توانند به روش‌های مختلف با یک‌دیگر تعامل داشته باشند.

  • گشت و گذار در سراسر جهان

به‌کمک متاورس، شما می‌توانید بدون نیاز به حضور فیزیکی، سفر به مکان‌های مختلف را تجربه کنید. چیزی که این تجربه را متفاوت می‌کند، حضور به‌عنوان اول شخص است، به‌طوری که احساس حضور واقعی را در افراد ایجاد می‌کند.

  • ایجاد فضای آموزشی

بدون شک، آموزش مجازی در تمام سطوح سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی هزینه‌های سنگینی به بار آورده است. بسیاری از آموزشگاه‌ها از پلتفرم‌هایی مانند زوم استفاده می‌کنند تا امکان تعامل بین دانش‌آموزان و معلمان فراهم شود. اما متاورس، به دانش آموزان و اساتید این نوید را می‌دهد که یک تجربه واقعی و موثر از آموزش مجازی داشته باشند. در کلاس‌های درسی متاورس، افراد می‌توانند به‌صورت آواتار در فضاهای مختلف، از سالن سخنرانی تا آزمایشگاه و غیره حرکت کنند و به صورت واقعیت مجازی با فضای شبیه‌سازی‌شده دانشگاه آشنا شوند.

  • سیستم هویت دیجیتال

متاورس به عنوان یک سیستم جامع برای ذخیره و مدیریت هویت‌های دیجیتالی توسعه یافته است که می‌توانند اشکال مختلفی، از جمله آواتارها در بازی‌های آنلاین، کارت‌های ویزیت منحصر به فرد در دنیای فیزیکی، و حتی رمزهای عبور منحصر به فرد در یک وب سایت خاص داشته باشند.

  • بورس دارایی دیجیتال

متاورس می‌تواند به عنوان یک پلتفرم برای مبادلات غیرمتمرکز عمل کند. این مورد باعث می شود کاربران بتوانند دارایی‌های دیجیتال را با کمترین محدودیت ممکن معامله کرده و همچنین توانایی ایجاد ارزهای جدید را داشته باشند.

  • سیستم قرارداد ارز

سیستم قرارداد ارز یک کاربرد عملی از مفهوم بلاکچین به عنوان یک سرویس (BaaS) است. در این تابع، گره‌ها می‌توانند از هویت دیجیتال خود برای تبادل ارزش با دیگران در شبکه استفاده کنند. این قابلیت فراتر از پلتفرم متاورس است و به کاربران اجازه می‌دهد تا مبادلات خود را روی بلاکچین‌های مرتبط انجام دهند.

  • سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO)

این مورد یک نوع کاملاً جدید از موجودیت بلاکچین است که از قراردادهای هوشمند برای مدیریت سرمایه و توزیع وجوه استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز خود را بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده در سیستم متاورس ایجاد کنند.

  • بورس توزیع شده از طریق متاورس

کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به موسسات شخص ثالث مبادله کنند. این امر تراکنش‌های مالی همتا به همتا را ایمن و دسترسی به سایر اشکال ذخیره و انتقال ارزش را تسهیل می‌کند.

متاورس از لحاظ ساختاری

متاورس ترکیبی از
• VR(Virtual Reality) به معنای واقعیت مجازی
• AR(Augmented Reality) به معنای واقعیت افزوده
• صنعت Game
• شبکه های اجتماعی
می‌باشد که همه برروی بستر بلاک‌چین قراردارند.
VR (Virtual REality) واقعیت مجازی، به این معناست که شما در فضایی غیرواقعی، اشخاص حقیقی و واقعی را قرار می‌دهید؛ مثلا شما با عینک‌های واقعیت مجازی، وارد فضای مجازی می‌شوید.
AR (Augmented Reality) واقعیت افزوده، به این معناست که شما در مکانی واقعی و حقیقی مانند: سینما یک موجود غیرواقعی و مجازی را اضافه می‌کنید؛ مثلا شما با نصب یک بازی روی گوشی خود، شخصیت درون بازی را در مکان واقعی حرکت دهید.

عناصر کلیدی متاورس

  • حضور

احساس حضور داشتن در فضای مجازی بصورت واقعی و قابل درک با حضور دیگران. این حس حضور داشتن، به وسیله تکنولوژی‌های واقعیت مجازیVR امکان‌پذیر خواهد بود؛ مانند مانیتورهای که روی سر افراد قرار می‌گیرند.

  • تعامل پذیری

تعامل پذیری به این معنی می‌باشد که می‌توانید با متاورس از فضایی به فضای دیگر منتقل شوید، در حالی که تمام دارایی‌های دیجیتالی خود را به همراه داشته باشید. مثلا خودرویی را دریک بازی خریده‌اید، می‌توانید آن را در بازی و یا فضای مجازی دیگری برانید؛ ویا مثلا وسیله‌ای را در یک بازی به دست آورده‌اید و آن را در ایستاگرام به یکی از دوستان خود هدیه می‌دهید.

  • استاندارد سازی

سازمان‌هایی مانند گروه تعامل‌‌پذیری متاورس با تعریف استانداردهای خاصی که برای متاورس درنظر گرفته‌اند، تعامل پذیری بین پلتفرم‌ها را برقرار می‌کنند.

نقش رمز ارزها در متاورس

شکل‌گیری ساختار اقتصادی متاورس برعهده رمزارزها است و تنها ارز قانونی مورد استفاده در متاورس، رمزارزها خواهند بود. رمزارزها، ارزهای قابل برنامه نویسی هستند، که می‌توان پروتکل‌های خود مختاری بر روی آنها ایجاد کرد تا مثلا، کاربران با اشتراک گذاشتن قدرت پردازش cpu خود و یا با اشتراک گذاشتن پردازنده گرافیکی خود، هزینه ای را دریافت کنند. همچنین می‌توانند با در اختیار گذاشتن فضا و پهنای باند خود نیز، دستمزدی دریافت کنند؛ برای نمونه شما در هارد سیستم خود فضای خالی زیادی دارید و آن را با فضای ابری به اشتراک می‌گذارید تا دیگران از آن استفاده کنند و برای این خدمت، شما توکنی دریافت می‌کنید و با این توکن‌ها شما می‌توانید، بعضی از هزینه‌های سخت‌افزاری برای تعامل با متاورس را به‌دست آورید.

در واقع رمزارزها به ما کمک می‌کنند تا در دنیای متاورس در کنار هم جمع بشویم و با تعامل کردن با همدیگر، هزینه خدمات برای پشتیبانی از دنیای متاورس را به دست آوریم.
برای اینکه دارایی‌های دیجیتالی ارزش حقیقی و پایدار داشته باشند، باید کاملا مستقل از هر نهاد و بصورت غیرمتمرکز باشد، تا حذف و غیرفعال کردن آن برای کسی امکان‌پذیر نباشد؛ که این یکی از ویژگی‌های توکن‌‌های NFT است، که همین ویژگی باعث بالابردن ارزش دلاری آنها می‌شود.

نقاط قوت و ضعف متاورس

  • تجربه

با متاورس، شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید و هر کجا که می‌خواهید باشید. شما می‌توانید رویاهای خود را زندگی کنید. برای مثال، صبح تصمیم می‌گیرید که نقش بهترین سرآشپز جهان را بازی کنید، در حالی که بعد از ظهر می‌خواهید در مناطق گرمسیری باهاما به موج سواری بپردازید.

  • تغییر ظاهر

برای حضور در متاورس به‌جای تصویر نمایه، به آواتار نیاز داریم. آواتار یک تصویر کاملا سه بعدی از خودتان است که می‌توانید آن را ایجاد کرده و طبق میل خود تغییر دهید. شما می‌توانید قد و وزن خود را کم و زیاد کنید، هر نوع لباس که می‌خواهید بپوشید و هر جنسیت، نژاد یا حتی هر موجودی که می‌خواهید، باشید.

  • دانش و مطالعه

قبل از گوگل، مردم برای کسب اطلاعات به کتابخانه مراجعه می‌کردند. اما پس از آن که گوگل به‌وجود آمد، همه چیز تنها با یک کلیک در دسترس قرار گرفت. در متاورس، شما می‌توانید با لمس و نگاه کردن به چیزها در مورد آن‌ها بیاموزید و این اطلاعات را به‌صورت بصری و تعاملی‌تر دریافت کنید.

  • اقتصاد نوین

متا در حال طراحی یک بازار جدید در متاورژن به نام بازار Horizon است که در آن هر کسی که مهارت‌های کدنویسی داشته باشد می‌تواند فروشنده باشد. بنابراین، مجموعه‌ای کاملا جدید از افراد وجود خواهند داشت که از متاورس درآمد کسب می‌کنند.

نقاط ضعف متاورس

  • اعتیاد

بسیاری از افراد ممکن است زمان زیادی را در فضای متاورس صرف کنند و پس از مدتی، مایل نباشند فضای بی‌نظیری که برای خود در این جهان ساخته‌اند را ترک کنند.

  • افسردگی

همان‌طور که امروزه تصاویر رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود مردم از زندگی خود ناامید شوند، زندگی لذتبخش در متاورس هم می‌تواند باعث ناامیدی در زندگی واقعی شود.

  • امنیت داده‌ها

یکی دیگر از موارد منفی این فضا، دسترسی و اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی است. برای پیوستن به متاورس باید حجم عظیمی از داده‌های مربوط به خود را با شرکت متا به اشتراک بگذارید که این ایده خیلی جالب به نظر نمی‌آید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما