ارسال اولین توییت تنها با مغز عجیب و باورنکرنی!

ارسال نخستین توییت با تراشه مغزی توسط یک مرد دچار فلج مغزی

یک مرد 62 ساله استرالیایی که مبتلا به فلج مغزی است، اولین توییت خود را با یک تراشه مغزی و بدون نیاز به زدن هیچ کلید یا ایجاد صدایی ارسال کرد. به گزارش ایسنا، یک مرد 62 ساله استرالیایی که به علت ابتلا به بیماری (ALS) فلج شده است، اولین فردی است که با استفاده از “رابط مغز و رایانه” توانست پیامی را در رسانه‌های اجتماعی ارسال کند. رابط‌های مغز و رایانه (BCI) فناوری بزرگی در دنیای فناوری هستند. افرادی مانند “ایلان ماسک” در اوایل سال آینده می‌خواهند از آن برای بهبود تجربیات انسانی، همچنین به عنوان یک پروتز برای بیماران مبتلا به فلج اندام و درمان دیگر بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون استفاده کنند.


رابط مغز و رایانه (BCI) یک ابزار ارتباطی قدرتمند است که به انسان اجازه می‌دهد رایانه و سایر وسایل الکترونیکی را با فکر کنترل کند. این رابط یک نوع فناوری کمکی است که با استفاده از سیگنال‌های مغزی یک کانال ارتباطی و کنترلی میان کاربران و ماشین‌ها ایجاد می‌کند. رابط مغز و رایانه شرکت “سینکرون” از طریق یک ایمپلنت مغزی به نام “استنترود” (Stentrode) کار می‌کند که برای نصب آن نیازی به هیچ جراحی مغزی نیست. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است، در عوض، این شرکت از تکنیک‌هایی که معمولاً برای درمان سکته مغزی استفاده می‌شود، برای کاشت “استنترود” از طریق سیاهرگ گردن استفاده می‌کند.

مزیت اصلی رابط‌های مغز و رایانه این است که برای مدیریت نیازی به کنترل عضلانی ندارند. در نتیجه، این فناوری گزینه مناسبی برای افرادی است که توانایی حرکت دادن عضلات خود را از دست داده‌اند. رایج‌ترین روش تصویربرداری عصبی برای رابط‌های مغز و رایانه، الکتروانسفالوگرافی (EEG) است که دارای هزینه‌ی نسبتاً کم و وضوح زمانی بالا است. این سامانه امکان ارتباط میان مغز و ماشین‌های مختلف را فراهم می‌کند. این رابط در سه مرحله اصلی کار می‌کند: 1)جمع آوری سیگنال‌های مغز؛ 2)تفسیر آنها؛ 3)ارسال دستورات به یک ماشین متصل. رابط مغز و رایانه برای کارهای مختلفی مانند نوروفیدبک، بازگرداندن عملکرد حرکتی بیماران معلول، امکان برقراری ارتباط با بیماران قفل شده و بهبود پردازش حسی بکار می‌رود.


کاربردهای مهم و مرتبط با پزشکی BCI

BCI به طور بالقوه می‌تواند راهی به افراد دارای آسیب عصبی به منظور بازیابی عملکرد از دست رفته، ارائه دهد. برای مثال، در تعدادی از صدمات نخاعی، اتصالات الکتریکی میان مغز و ماهیچه‌ی اندام‌ها قطع می‌شوند و افراد را برای تکان دادن بازوهایشان یا پاهایشان ناتوان می‌کند. BCI می‌تواند با رساندن سیگنال الکتریکی به ماهیچه‌ها و گذشتن از اتصالات قطع شده به افراد کمک کند تا دوباره حرکت کنند. همچنین رابط مغز و رایانه می‌تواند به افراد دارای شرایط خاص مانند سندرم قفل شده، که نمی‌توانند صحبت کنند یا تکان بخورند ولی هیچ مشکل شناختی ندارند، کمک کند تا به خواسته‌ها و نیازهایشان برسند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما